Dobbeltstrikk

Etter ha lagt ut link til vesken jeg holder p med, har jeg ogs lovet bort lre bort dobbelstrikk.

dscf0576

P denne veske legges det opp i en farge, skal du strikke votter/sokker m det legges opp med to trder.
Det legges opp dobbelt s mange masker som du trenger i den ene fargen (s du fr like mange masker i hver farge)

De to frste maskene er litt knott siden det skal festes en trd, alts helt umulig holde kamera og ta bilde mens jeg holder p:-) Men flgende prinsipp gjelder fremover, de maskene som tilhrer siden som blir mot deg, strikker du rett, de maskene som tilhrer siden somblir fra deg, strikker duvrang.

dscf0584
Her strikker jeg vrang, den koksgre trden, jeg har begge trdene overpekefingeren, det gr ogs an ha den ene p langfingeren (men det fikset ikke musklene mine). Jeg fant ut at med trden jeg skal strikke vrangmasker til venstre er det lettere bde f tak i den for strikke vrang, og unng tvinne trdene. Beggetrdene legges over pinnen slik som vi pleier nr vi strikker vrang, men det er bare den gr som skal gjennom.

dscf0585
Den rde ligger bare ls opp pinnen
dscf0586
Rett strikkes som rett som du pleier, den gr trden ligger i ro p fingeren.
dscf0591
Jeg synes det er vanskelig og undvendig pirkete skulle ta rette trden nr de ligger tett inntil hverandre, s her ser du strikket jeg laget en lrdagskveld for skille trdene nr de glir over fingeren:-) P dette bildet snur jeg ogs, begynner p neste omgang, vi strikker frem og tilbake i bunnen... Da m trdene tvinnes for at lagene skal henge sammen (i andre prosjekter m vi vel passe p at det ikke skjer), det gjr jeg samtidig som jeg legger vrangmasketrden til venstre, den er n rd, siden de rde maskene n er fra oss.dscf0593
Slik skal den gr siden se ut (dette er etter andre omgang)

dscf0594
Slik skal den rd siden se ut. Allerede i frste omgang vil du se hvis du gjr feil, da vil det ligge en trd i motsatt farge utenp maska..

Hvis det er uvant strikke med to trder p samme finger, tempoet ker for hver omgang.-)

6 kommentarer

Saria

07.07.2008 kl.19:11

S kult! Tusen takk for forklaring! Har den veska p To Do-lista mi men kvier meg for dobbeltstrikk. N virker det jo overkommelig :-)

Sandra

07.07.2008 kl.19:19

dette var stilig men det ser vannvittig komplisert ut... iallfall i mine yne :p Takk for kommentar p fisketeppet =) alltid moro bli ferdig med et slikt stort prosjekt . Fiskestoffet kjpte jeg her ;) http://www.fabricparadise.com/cgi-bin/fabricshop/gallery.cgimasse fiskestoffer velge mellom :) ha en fin fin dag !

sipusa

08.07.2008 kl.14:58

S bra med forklaring:-D er ikke helt i form til lre just nu (sulten og vondt i hodet) men jeg har serise planer om prve finne tilbake hit en gang!

Iryl

08.07.2008 kl.18:19

Dette s interessant ut! Sprs om jeg ikke bare m prve i lpet av sommeren. Takk for tutorial :-)

Beyla

18.08.2008 kl.01:12

vet ikke hva som var skumlest, jeg - hvor tidkrevende det s ut, eller hvor komplisert det var! Tror nok jeg skal f til teknikken, men det m jo ha tatt en eeeeevighet den veska? Mnstret lagde du jo med en 3 farve.. dt m jo ha blitt fullstendig kaotisk?!

stubbetufsa

13.11.2008 kl.15:32

Takk for beskrivelsen, Kongroa!Jeg skal prve meg p et par grytekluter i bommullsgarn, gleder meg. Du har dessuten mye flott og inspirerende p bloggen din!